Tuesday, September 9, 2014

ONLINE SHOP PILIHAN

Allahumma salli `ala muhammadin wa`ala ali Muhammad.



Assalamualaikum w.b.t.


Keyword yang wawa dapat hari ini 'beli lip scrub online yang tak tipu'. Hampir 2 tahun wawa beli barang secara online, Alhamdulillah tak ada lagi yang kena tipu. Dan rata-rata ramai yang lebih suka membeli online dari terus pergi ke kedai. Sapa kat sini suka beli online, kita sepp! (sepp tu give me five)

Kalau dari segi pandangan positif, memang bagus. Pertama, boleh menjimatkan masa. Kedua, tak perlu nak berebut dengan orang. Ketiga, boleh menjimatkan minyak kereta. Dan yang keempat, mudah dan cepat. Wawa selalu je beli online sebab wawa memang tak ada transport nak pergi kedai. dan lagi satu kalau keluar hari minggu, of course orang ramai gila. Jadi baik tengok online je kan.

Selama wawa beli secara online, memang tak terlintas langsung di fikiran wawa tentang penipuan secara online. Langsung tak. Kalau kena, ya Allah comfirm menangis dekat bucu katil. Kalau korang takut kena tipu, better korang follow je instagram ni @kamibencikakitipuonline .
Instagram ni banyak tolong wawa untuk block semua instashop yang menipu. Dan macam-macam maklumat yang wawa dapat pasal kes penipuan/aduan di instagram @kamibencikakitipuonline .

Korang pernah tak nampak dekat Facebook yang orang duk promote siapa nak like, follower banyak tu? Dalam instagram pun ramai je yang pakai khidmat macam tu. Tapi BUKAN bermaksud dia tu penipu. Sesetengah orang memang dia berniaga secara ikhlas, tapi ada juga sesetengah individu tu dia nak ambil kesempatan untuk menipu dengan menggunakan follower yang ramai. Kita sebagai para pembeli, mesti nak tengok follower ramai ke tak kan sebelum beli untuk mengelakkan dari kena tipu. Sama jugak dengan wawa. Selalu sebelum beli, memang tengok follower dia, description dia dulu.
Dan yang penting, korang jangan lupa tengok FEEDBACK/COMMENTS dari customers.

Tips ni wawa bagi mengikut pengalaman wawa sendiri. Kalau pendapat korang lain boleh bagitahu melalui komen ye.

1. Sebelum wawa membeli online, wawa akan check followers/likes dia profile penjual. Selalu wawa beli di instagram. Facebook wawa kurang. Paling minimum pun, sekali dua je beli.

2. Lihat description penjual. Berdaftar ke tak, order melalui mana sama whatsapp/wechat/email.

3. Lihat feedback/comment dari customers yang dipost oleh penjual.

4. Sebelum order, pastikan korang search email/nombor handphone penjual tu mana tau ada tersenarai dalam list scammer. (ni selalu wawa buat demi kebaikkan diri dan duit). Lepas korang yakin dia penjual yang dipercayai, baru boleh bincang nak beli barang mana, payment dia macam mana.

5. Sekiranya korang dah comfirm beli, dah siap bank in, mintak tracking number dengan penjual tu. (kadang-kadang dia update tracking number dekat instagram). Yang penting sentiasa check.

6. Selepas korang dapat tracking number, bolehlah korang track and trace disini --> POSLAJU
(Kalau penjual tu pos guna poslaju) sehinggalah barang tu sampai dekat korang.


P/S : Kepada saudara/saudari yang tanya wawa mana nak beli lip scrub online yang tak tipu, ni instagramnya @irissentialpjey . Akak ni baik sangat tau. Dia lah penjual pertama yang wawa cari semasa pergi ke Stadium Melawati Shah Alam bulan-bulan-bulan-bulan lepas waktu festival.

P/S : Kebanyakan instashop yang wawa review dekat blog ni memang boleh dipercayai dan wawa pernah pakai. Untuk pakaian muslimah yang wawa selalu beli, boleh jenguk SINI







3 comments:

  1. jrg online shop, tp klu ada yg bekenan lgsung xcrewet nk tny byk2. haha
    mmg chance kne klepet tgi, alhmdulillh xpnh kena lg

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan! Sama lah dengan wawa. Memang tanya banyak-banyak sebelum beli. Hihi.
      Alhamdullah. Mudah-mudahan kita dilindungi dari kena tipu ye Teja. :)

      Delete