Wednesday, February 26, 2014

CARA RINGANKAN LAPTOP/KOMPUTER


Allahumma salli `ala muhammadin wa`ala ali Muhammad.

Assalamualaikum.



Hi Hi Hi. Memandangkan laptop wawa ni slow sangat macam S-L-O-T-H. Dan kekadang tu dia jadi ice blended. Kejap beku kejap cair. Kejap cair kejap beku. So niat wawa nak update blog ni pun jadi macam chipsmore. Kejap ada kejap tak ada. Nasib baiklah ada si cantik manis Daya The Sixth ni tolong menyelesaikan masalah laptop wawa. Alhamdulillah. Terima kasih ye Daya. :)

Melalui ilmu yang Daya telah turunkan, wawa nak sebarkan sikit ilmu yang wawa tahu daripada Daya ni. Dengan tips yang wawa dapat daripada Daya ni, mesti korang semua dapat menyelesaikan masalah obesiti laptop/komputer korang. 

PERTAMA

Sebelum melakukan sesuatu perkara, galakkan diri kita terlebih dahulu dengan lafaz 


KEDUA

Click pada butang START yang terdapat di belah kiri bawah laptop/komputer korang. Kalau korang menggunakan WINDOWS 8, korang boleh download apps untuk ringankan laptop korang.

KETIGA



Selepas click START, korang search perkataan "disk" macam wawa buat dalam gambar atas
[simbol bintang nombor 1].
Selepas tu dia akan keluar ayat "Disk Cleanup" dan "Disk Defragmenter" kan? Korang click "Disk Cleanup" [simbol bintang nombor 2] dan tunggu sehingga paparan keluar.
Tugas Disk Cleanup ni untuk bersihkan disk korang dari file yang tak penting.

KEEMPAT



Ni paparan yang wawa maksudkan. Click OK untuk continue prosesnya. Macam yang Daya bagitahu, Disk Cleanup ni tak lama pun tunggu. Sekejap je. hihi. Selepas habis tunggu, click OK lagi.

KELIMA


Tunggu. Tunggu. Tunggu. Setelah habis Disk Cleanup, korang click lagi butang START dan search lagi "disk" untuk kali kedua [simbol bintang bernombor 1]. 
Dan pilih pula "Disk Defragmenter". [simbol bintang bernombor 2]. Tunggu sehingga paparan keluar.
Haa, tugas Disk Defragmenter ni pula membolehkan laptop korang jadi lebih cepat,cekap dan tangkass. 

Seperti mana yang Daya bagitahu dalam blognya, proses Disk Defragmenter ni lambat sikit. Tidur pun lena kalau tunggu. Tapi kalau wawa, wawa tak rasa tunggu lama sebab wawa khusyuk layan cerita matsaleh semalam. Jadi bila tengok laptop, tup tup dah siap. 


KEENAM


Selepas tu, korang click "Analyze Disk" [simbol bintang bernombor 1] dan tunggu.....

Setelah proses analyze ni da siap, korang click pula pada butang "Defragment Disk" 
[simbol bintang bernombor 2] dan tunggu lagi.
Kata Daya, tugas Analyze Disk dan Defragment Disk ni untuk susun balik file-file yang dah berterabur dalam laptop atau file yang telah korang delete tapi masih ada dalam laptop.

KETUJUH

Selepas selepas selepas tu boleh la korang cakap Alhamdulillah laptop dah laju. Dan boleh gunakannya tanpa sebarang gangguan. Jangan lupa ucap Terima Kasih dekat DAYA THE SIXTH sebab dah tolong turunkan masalah obesiti pada laptop korang. ^^

5 comments:

  1. nak cube laa..macam best je..laptop nie pon dah macam siput jugak..hehe..loading je..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Try la cuba. hihi. Jangan lupa ucap terima kasih dekat Daya. :D

      Delete
  2. dah tua-tua ni, baru tahu nak clean disk...

    ReplyDelete